lördag 9 april 2011

Tack Håkan

Idag är jag glad och nostalgisk.

Färjestad vann sin match och därifrån fick jag en hälsning från en viktig vän, Håkan.
Min karriär började med att skriva sportnotiser på Värmlands Folkblad för det var mitt sätt  att  komma in på en tidning. 
Tiden som notisskrivare blev kort och snart insåg alla att jag var bättre som fotograf.

På VFs fotoavdelningen fanns Håkan Strandman och även om detta var långt innan någon började kalla sig för bildjournalist så är det precis vad han är.
Han levererade och levererar ständigt bra berättande bilder som passar  tillsammans med texterna i VF.
Mot mig var han redan från början generös med beröm men även noggrann i kritiken, vilket snabbt blev en skola för mig.
Mina bilder var verkligen inte fantastiska i början och om inte jag fått hjälp så hade jag hamnat fel.
Helt säkert.

Håkans bilder däremot hade jag sett under flera år  och speciellt sportbilderna gjorde intryck på mig. 
Kommer än idag ihåg en bild på en lite kille som klättrar över sargen i full hockeyutrustning, 
en bild som för mig symboliserar ett unikt sätt att med bilder berätta om en miljö som jag sen tidigare kände igen.

Nu är detta  20 år sedan men Håkan levererar fortfarande varje dag sina bilder från mängder av jobb.
En arbetsmiljö som är väldigt annorlunda från mitt jobb på en stor tidning. 
Detta är försöker jag påminna mig själv om.

Har faktiskt aldrig riktigt tackat Håkan för att han hjälpte på rätt väg in i detta fantastiska yrke.

Tack Håkan!

Foto: Håkan Strandman/VF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar