tisdag 5 april 2011

Fredagsmys och SM-final

Under en period i mitt liv tillbringade jag varje fredagskväll i Färjestad hallen hemma i Karlstad.
Direkt efter skolan tog vi bussen dit och för säkerhets skull frågade vi aldrig föräldrarna om lov.
På plats samlade de flesta killarna pantflaskor och trasiga hockeyklubbor , själv hade jag min egen specialitet.
Filmburkar.
I det trånga diket där alla hockeyspelare spottar sin snus, där fanns filmburkarna.
Oftast svarta med ett grått lock, ibland många , ibland inga.
Det tog ett tag att förstå var dessa kom ifrån men en dag mötte jag en fotograf där i diket och sen dess var jag fast.
Vilket cool jobb.
Få gå på träningar varje dag, på arbetstid och dessutom ha fri tillgång till FILMBURKAR!!!

Nu för tiden vet knappt någon vad en filmburk är men på den tiden var det hårdvaluta, perfekta att förvara  tändstickor, pengar, eller andra saker i. Har även i efterhand förstått att det fanns fotografer som hade häften av sina filmburkar fyllda med wiskey ifall de skulle bli törstiga eller frusna. 
Typ:)

Nu är detta 35 år sedan och idag börjar SM-finalserien i hockey. 
Själv  har jag inte ens varit i Färjestads "nya" ishall som byggdes 2001 och jag vill gärna hinna dit denna gång.
För även om det fortfarande ligger gammal snus i fotobåset så får jag faktiskt vara där på arbetstid och känna mig lite cool.

Fast jag kommer att sakna filmburkarna, oavsett innehåll.


1 kommentar:

  1. Då kanske vi ses i fotobåset under finalspelet!

    Ha det gott Jonas!

    Med vänliga hälsningar,
    Mattias Lundin

    SvaraRadera