lördag 16 april 2011

Första gången, gånger två

När jag tog denna bilden 1991 så var det första gången jag träffade Joakim Roos som då jobbade på Pressensbild. Själv var jag slöjdlärare/frilansfotograf och bilden är tagen vid ett av Ingvar Carlssons valmöten inför Riksdagsvalet.
Mannen på bilden har just försökt att attackera Ingvar och polisen grep honom direkt.
Bilden kanske inte ser så speciell ut , men det var första gången jag fick sälja en bild till Expressen och den blev ett helt uppslag i tidningen.
Expressen blev min nya skola och jag jobbade där under flera fantastiska år.

Joakim Roos kom att bli en av mina bästa vänner fast jag har nästan aldrig sett honom med slips efter den första gången. Roos leica är utbytt mot Canon men han är fortfarande världens bästa människa, möjligtvis lite tjötig ibland.
Vill ni träffa honom så åk till Galleri Roos idag.

Foto: Jonas Lindkvist/slöjdlärare


























                                                                                  

Joakim år 1991



Joakim år 2011

1 kommentar:

  1. O.b.s o.b.s... lägg märke till att kameran är på sné... en trend?

    SvaraRadera