torsdag 5 maj 2011

Marion Jones

Städar i mina mappar och hittar en gammal bild på Marion Jones.
Idag är hon nästan bortglömd men under OS i Sydney år 2000 tog hon tre guld och två brons.
Allt runt henne var helt hysteriskt och vid ett av hennes guldlopp hade både jag och Dareberg kommit på den geniala  ide´n att sätta oss precis framför Marions mamma och broder.
Vi hade båda tänkt ut att efter loppet springer hon säkert fram och kramar familjen.

Smart.

Faktum är att det ändå bara var vi två Svenska fotografer och en tv kille från BBC som hade samma ide´ av de 400 fotografer som var på plats.
Och helt riktigt vann Marion sitt OS guld.
Och helt riktigt sprang hon fram och vräkte sig raklång över mig och Dareberg för att nå sin familj.
Och helt riktigt så blev det inte några bra bilder för mig och Daris.
Vi var helt enkelt för nära.

Jag luktade svett och linement efteråt och glömde det hela fram till år 2007 då Marion erkände att hon tagit anabola under många år varpå hon diskades och fråntogs alla OS medaljer.
När denna nyheten kablades ut över hela världen så var det tillsammans med en filmsnutt från OS i Sydney där hon vräker sig fram och kramar sin familj efter ett av sina guld.

En helt klockren filmsekvens om det inte vore för två stycken bleka fotografer som är mitt i vägen och ser ut att kämpa för sina liv. Turligt nog syns det inte på filmen att jag helt misslyckades med att få någon bild på Marion den gången.


1 kommentar: