söndag 10 mars 2013

Två SMS


I natt fick jag två sms som gjorde mig glad.
De kom från olika vänner men smsen hade en viktig gemensam nämnare.

Båda vännerna hade gjort något bra och blivit uppmärksammade för det på ett bra sätt, ett mycket välförtjänt sätt. 
Båda vännerna är fotografer och mycket duktiga fotografer.
Sådär duktiga att de både förtjänar och får utmärkelser för sina bilder.
Sådär jobbigt duktiga att jag med jämna mellanrum blir irriterad att jag inte tar deras bilder.
Båda vännerna har precis tagit ett steg uppåt i trappan och även om de själva inte tycker att just detta steget var så stort så tror jag att steget är viktigt.

Men tyvärr räcker det inte alltid med att vara bäst.

I Sotji för en månad sedan så träffade jag på fotografen Bob Martin som jobbar år Sports Illustrated ifrån London. Bob var även fotochef för hela London-OS och inom sportfotografin är han en legend. En legend som jag och Dareberg brukar prata om när det gäller att sätta nivån på bilder och engagemanget i jakten på bilder.

På kvällarna i Sotji  hängde vi på samma restaurang (den enda av de fyra på hotellet som hade någon mat att erbjuda) och efter några öl kom Bob igång och började berätta om allt från elefantpolo till hur han bevakade Indien-Pakistan i cricket. Hur SI (Sports Illustrated) gav ut ett magasin om dagen under Atlanta och Sydney OS. Hur SI hade en fest varje kväll i Sydney och att den kostade 1 miljon dollar varje kväll !!!!
Hur Bob rest jorden runt för att leta bilder och reportage åt SI och att han nu blivit avskedad som fotograf!!!
För SI har avskedat väldigt många av sina fotografer och har endast 5 st anställda kvar.
Dagen innan hade bildchefen fått gå men Bob Martin är ändå en av de lyckliga som fått  ett frilansavtal med dagstaxa under Svenska BLF och då blev det tydligt för mig att jag ville bjuda honom på ytterligare en öl.
Sen gick vi ut på en veranda i den Ryska natten och Bob får en ide.
Hissen upp på taket och när vi forserat två branddörrar står vi och blickar utöver den enorma byggarbetsplats som om ett år ska vara Olympic Park i Sotji. Där uppe på taket börjar Bob att planera hur han ska hyra en båt nästa kväll för att kunna ta en bild med bergen i bakgrunden, kanske några fiskare på stranden och hela byggkaoset i mitten. Ideérna flödar och trots den kalla kvällen så står vi över en timme på taket.

Precis detta jag ser upp till hos Bob.
Jag beundrar hans bilder och hans ständiga kamp att hitta den bästa fotopositionen och den bästa bilden. Ta bilder som inte tagits förut och fånga det absoluta ögonblicket även om han gjort precis detta jobbet så många gånger förut. Gjort 13 OS och ändå jobbar hårdare än någonsin.

Och precis det ser jag upp till hos mina vänner och kollegor som jobbar hårt under lång tid för att det ska bli bra bilder.
Därför blir jag extra glad att få sms om att det har funkat och blivit bra.

I natt fick jag två sms:-):-)




1 kommentar: