tisdag 19 november 2013

Pierre Andersson / 100000 bloggläsaren

Otroligt nog blev det två st bloggläsare som blev nr 100000 och den ena heter Pierre Andersson.
Till honom skickar jag en bild på Ara Abrahamian som tack.
Passade oxå på att ställa några frågor till Pierre för att kunna presentera honom.


- Vem är du?
Jag heter Pierre Andersson och är chefredaktör på en tidning som heter Accent. Det gör lyckligtvis att jag får plåta en del i tjänsten - även om jag förstås lämnar de viktigaste jobben till riktiga proffs. Långpendlar mellan Mjölby och Stockholm, tycker att småstadens fördelar överväger.

- Hur länge har du fotograferat?
 Sedan mitten av 1980-talet. Det började med att jag fick överta pappas Chinon med ett par objektiv. Har tusentals diabilder från den tiden ute i förrådet.

- Vad fotograferar du helst?
Min dotter är nog det motiv som är vanligast nu för tiden. Annars älskar jag gatufotografi, även om jag aldrig har lyckats bli särskilt bra på det.

- Vad inspireras du mest av?
Det är nog mest klassikerna med Cartier-Bresson i spetsen. Gillar mycket av det Alex Webb har gjort. Anders Petersen förstås. Och Håkan Elofsson, grym fotograf som får alldeles för lite uppmärksamhet.

- Har du en hemsida/blogg?
Jag var rädd att du skulle ställa den frågan. Den finns på www.pierreandersson.se - men fungerar mest som ett arkiv sedan jag började blogga för jobbets räkning. Kolla hellre in på min sida på Flickr: www.flickr.com/pierrea


Foto: Pierre Andersson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar