måndag 11 juli 2011

Mika Myllylä

Mika Myllylä är död.

Idag sitter jag på en camping i Trondheim och njuter av sommarregnet.
För 14 år sedan var jag här på VM i längdskidor, mitt i hjärtat av skidvärlden.
Sverige hade bakhalt hela mästerskapet och det jag mins mest av Sverige var att Tom Hjelte på Aftonbladet iklädd skid-kondom skulle utmana de Svenska åkarna.
Det gick inte heller bra.

Däremot Norskarna med Björn Dähli var enorma.
Röd,vit, blåa flaggor dominerade utmed längdspåren, hela veckan.
När sista dagen kom var bara 5 milen kvar och på den tiden var det en riktig 5 mil med individuell start. 
Äkta skidåkning.

Dählie ledde tävlingen nästan hela vägen men på sista kilometrarna kom Mika Myllylä och vann VM guldet solklart.
Jag jobbade på Göteborgs Posten och reportern Cege hade som vanligt järnkoll på Myllylä.
Myllylä är faktiskt uppväxt i Trollhättan så Cege ringde upp Mikas gamla lärarinna i Trollhättan och lämnade över telefonen mitt under den internationella presskonferensen.

Allt stannade upp och medan världspressen satt tyst och väntade så pratade Mika och lärarinnan om gamla tider.
Mika log och blev en liten pöjk.

Fyra år senare under VM i Lahti stannade allt för Mika myllylä.
Han och ett antal andra Finnländare avslöjades med hemohes i blodet och avstängdes under Hemma VM.
Stämningen var helt sjuk och hela Finland skämdes.
Hoppas jag.

Mika Myllyläs sista år gick livet utför och de gånger han syntes i media var det med varit tråkiga rubriker.
11år efter dopingavslöjandet men bara dagar efter att den gamla landslagsledningen dömts skyldiga så hittas Mika Myllylä död.
Detta sätter tyvärr inte punkt för dopingen men Mika var iaf en av de få som vågade erkänna och stå upp för vad han gjort.

Dessutom tror jag att han hade kunnat vinna sina guldmedaljer utan doping.

Mika Myllylä omfamnas av lagkamrater under Lahti-VM

1 kommentar:

  1. Mika var en fin, sympatisk människa och den störste skidåkare Finland haft med eller utan dopning. Synd att en så fin människa skall behöva dö på detta sätt. Jag lider med de närmast anhöriga, speciellt han 3 minderåriga barn.

    SvaraRadera