onsdag 30 mars 2011

Ara

Året var 2000 och Nordiska mästerskapen i brottning skulle avgöras i Rosengård Malmö. Martin Lidberg var den stora stjärnan och målet för honom var OS i Sydney senare samma år. Även jag skulle till Sydney och detta var mitt första OS så jag var grymt laddad (det är jag iochförsig alltid när det är OS).
För mig är denna bilden viktig av en helt annan orsak. Bakom Martin Lidberg står Ara Abrahamian och detta är den första bilden jag tagit på Ara , en av världens största idrottsmän i mina ögon.
Efter Sydney lärde vi känna varandra och jag fotograferade hans idrottskarriär under åtta år. En period som innehöll två VM guld, OS silver och brons men framförallt den enda brottare någonsin som vågat motsätta sig korruptionen inom brottningen och tvinga fram regeländringar. Se mera bilder av Ara här.


Malmö 2000


Peking 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar