måndag 16 maj 2011

En Legend

Idag hamnade jag på Arlanda för att ta bilder på hemvändande hockeyspelare.
Depp var beställningen och efter lite trixande hittade vi oxå på spelarna.
Vi min sida hade jag en riktig legend, Jan Düsing fotograf på Expressen.

- hur många hockey VM har du gjort Janne?
- 25
- och OS?
- Runt tio

Runt tio???
När börjar man tappa räkningen på hur många OS man gjort?
Själv har jag gjort sex OS och kommer ihåg varenda sekund. 
Tror jag.
Men jag minns oxå när jag i början på 90-talet bestämde mig för att bli en bra sportfotograf och därför fotograferade alla hockeymatcher i Globen en hel vinter med en manuell 300/2,8.
När Düsing var på plats i Globen var det inte ovanligt att lagen defilerade förbi honom och hälsade innan matchen.
Något liknande har jag aldrig sett.

På Arlanda är vi ett par tidningar och 4-5 tv team som väntat någon timme, så alla är lite upphetsad när laget väl anländer genom en port.
Några av oss rockies gör ett språng för att hamna längst fram men då hör man Düsings klara röst som högt säger
- NU STANNAR VI ALLA HÄR
Vi alla stannar till och inser att bilden tas bäst från där vi redan står.

Spelarna vandrar ut i lugn och ro och vi alla får bilder så det räcker.
Vi får även en lektion i bildskapande av en legend som gjort 25 hockey VM
och runt tio Olympiska spel.

Jan Düsing.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar