måndag 25 januari 2016

Precis idag för 50 år sedan

Föddes Joakim Roos


Jag hade turen att lära känna honom 1995 i Göteborg när vi båda blev anställda som fotografer på GP. Sen den dagen har det blivit hundratals samtal om allt och allting, högt och lågt, bra och dåligt, strunt och allvar. Vi har båda ett stort intresse för livets absurditeter och ett brinnande intresse för att berätta och förklara med bilder och reportage.
Av Joakim har jag lärt mig väldigt mycket om vad engagemang betyder.

När GP inte längre ville berätta hela historier så valde Jocke att hoppa av och bosätta sig uppe i Bergsjön mitt uppe i verkligheten.

När uppdragstagarna inte ville köpa Jockes reportage så tog han av sina egna pengar och reste i månader runt Balkan eller vandrade runt i stadsdelar där ingen annan journalist orkade bry sig.

För 20 år sedan började Joakim att följa och dokumentera Romernas och flyktingarnas situation i Sverige. Och när Joakim följer så går han hela vägen vilket tom inneburit att han skaffat husrum åt utsatta Romer när inget annat hjälpt.

Och ärligt talat vet jag ingen annan som kan få kontakt med människor på samma sätt som Joakim kan. Jag minns själv en gång i slutet av 90talet när jag just anlänt till Albanien på väg mot kriget i Kosovo. I min ficka hade jag ett kuvert med pengar till en flyktingfamilj som Jocke kände men sannolikheten att jag skulle finna dem bland alla tusentals flyktingar var nästan noll.
Trots detta han jag knappt sätta min fot i marken innan tre små flickor från familjen Berhani kom fram till mig och frågade efter Joakim Roos kompis.
Pengarna kom fram och familjen Berhani har än idag kontakt med Joakim precis som många andra människor han träffat ute i Världen.

För mig tog det inte fem minuter att bli vän med Joakim när vi sågs på i Göteborg 1995 och han betyder mycket för mig.
Precis som för många andra människor.


Grattis till alla oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar