söndag 10 november 2013

Sundsvall


Sedan några år tillbaka håller jag och min kollega Magnus Hallgren föredrag på bildjournalistutbildningen i Sundsvall.  Det är alltid inspirerande att möta nya bildintresserade människor och få möjlighet att berätta hur jag ser på att jobba med bilder.
Även om jag och Magnus Hallgren jobbar på samma bildredaktion så har vi lite olika arbetsmetodik. Hallgren är en av Sveriges absolut främsta porträttfotografer men driver oxNu måste jag sätta samman sista delen av föredraget för i morgon åker jag till Sundsvall yline med tre fotografer.eleverna fick å ett antal bildprojekt med nyhetsvinkel på.
Själv lägger jag mycket av min extratid på projekt inom sportens värld och detta kommer jag att berätta en del om.

Förra året hade vi en liten workshop i Himlabadets Surfstream och där fick eleverna testa hur det är att fotografera sport. Eleverna tog jättefina bilder och när jag letade efter bilder till detta blogginlägget så hittade jag en speciell bild som visar både sporten och oss som fotografer i arbete.
Tyvärr var det ingen byline på bilden och det beror nog på att bilden är tagen med ett av mina Ikelite UV hus som eleverna fick låna den kvällen.
Trots efterfrågan har vi inte riktigt kunna bestämma vems bild det är så jag kör en bildbyline med fyra fotografer.

Nu måste jag sätta samman sista delen av föredraget för i morgon åker jag till Sundsvall igen.


Foto: Per Larsson,Therese Loberg, Maja Eriksson,Diana Savina

1 kommentar:

  1. Lycka till vännen, du (ni) gör det så bra såklart.
    /LarsD

    SvaraRadera