måndag 30 juli 2012

En ny värld.

När jag började som fotograf på Expressen för tjugo år sedan så frågade jag några av fotograferna om jag fick titta på deras negativ.
Med godkännande gick jag till arkivet och satt långt in på nätterna och följde mina kollegors arbete genom deras filmer.

Lärde mig otroligt mycket av detta då det visar väldigt tydligt hur man tänker och hur man inte tänker.
En av mina stora fotoidoler är Tim Clayton som numera är frilansande fotograf i Australien och om ni vill se hur Tim har jobbat senaste dagarna med tex gymnastik så titta här.
Under många år jobbade Tim på legendariska Sydney Morning Herald som oxå var officiell tidning under OS i Sydney år 2000.
Sydney Morning Herald bevakade OS med ett 30 tal fotografer och gav varje dag ut en tidning som visade det bästa av det bästa. Fotografer som
Adam Pretty
Craig Golding
Tim clayton 
( klicka och se själva)
Visade upp en värld inom sportfotografin och deras jobb har gett dem ett 20tal priser i World Press Photo.Tim Clayton valde att fotografera hela OS i Sydney med en stor 6x17 panoramakamera och hans bilder ser ni här.


Jag har redan skrivit om honom tidigare och det läser ni här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar