lördag 11 juni 2011

En femma och en åtta silver

Laxfiske är helt knäppt.
Man fiskar en hel vecka, 15-20 timmar per dygn och ser inte en enda fisk.
Man provar alla sina trix och utabetar nya strategier. Konsulterar expertisen och inser att ingen vet något egentligen.
Största fienden är att tappa sugen, ge upp eller somna, kanske allt på en gång dessutom.
Vissa klarar att köra hårt länge och andra ger upp redan innan de börjat fisket.








































I natt sov vi länge, nästan 5 timmar för att sedan kämpa oss ut i älven.
Jag var först och plötsligt tar en lax min fluga för att lika plötsligt släppa och försvinna.

Jaha, det var denna veckans chans tänker jag och ringer Jonny på andra sidan älven.
Han kan nästan inte prata men han får ur sig något om en åtta.
En åtta på laxspråk betyder en åttakilos lax på land och jag åker i rallyfart till andra sidan.










































Där går jag i älven och har inom 5 minuter på ytterligare en ordentlig lax.
Ja!
Nej!
Laxen stack med flugan och hela linan och själv står jag svärande kvar.
Men sen går jag upp och tittar på den vackra laxen som Jonny fångat och blir glad igen.
På något konstigt sätt kan faktiskt en eller två tappade laxar vara bättre än en på land.
Jag vet att det är små marginaler och nu är jag bara ännu mera sugen på att överlista den lax som ska bli årets första. Fiskeveckan har varit fantastisk på många sätt och jag längtar redan tillbaka ner i älven när jag sitter här på Max i Bollnäs.

För i bilen ringde telefonen och en upphetsad Drugge försökte säga något om en femma.
En blank femma när bara fem minuter återstod av fisketiden.

Grattis Mattias och Jonny!



2 kommentarer:

  1. du som vet en del om fiske, kan du nått bra ställe i södra lappland? eller är det bara värdelöst att fiska till fjälls?

    SvaraRadera
  2. Ursäkta att svaret har dröjt.
    Jag har ingen jättekoll på fjällvärden, vet lite om området runt Vilhelmina.
    Om du preciserar eller mailar mig på fluglax@hotmail.com så lovar jag att fixa mer info.

    Hälsn Jonas

    SvaraRadera