tisdag 22 september 2015

Mina faktafel


LHCs fotokontrakt är nu rivet nu efter gott jobb från PFK och många andra.
Men slutar historien där och har nu alla fotografer/bildjournalister samma rätt att jobba under sportevenemang nu?

Denna fråga påbörjade jag i mitt förra blogginlägg eftersom jag tror det finns risk att vi bara sett början på hur olika aktörer vill styra oss.
Styra var vi kan stå och fotografera men även vad vi fotograferar och kanske tom hur vi bedriver journalistik och uttrycker oss i bild och text.

Efter förra blogginlägget fick jag ett irriterat mail från en bildbyrå där de påstod att jag hängde ut dem och att ”det jag skriver innehåller faktafel”

Givetvis vill jag inte skriva fel så jag frågade vilka faktafel jag skrivit och erbjöd dem att kommentera på bloggen. Tillbaka fick jag en beskrivning på saker som jag inte ens hade skrivit i blogginlägget.

Därpå frågar jag om de vill att jag ska publicera denna rättelse?

Svaret blev nej!


Då frågade jag varför?  
Men då var det inte intressant att svara mig.

Frågan är då för mig varför man hör av sig till mig och påstår att ”det jag skriver innehåller faktafel” 
Faktafel som man ändå inte vill att jag ska rätta till???

Är "faktafelen" att jag överhuvudtaget skriver om denna företeelse?
Eller är faktafelen att jag har fel åsikter?

Det finns risk att vi bara sett början på hur olika aktörer vill styra oss.
Styra var vi kan stå och fotografera men även vad vi fotograferar och kanske tom hur vi bedriver journalistik och uttrycker oss i bild och text…

/Bildjournalist Jonas Lindkvist


PS: Kolla gärna denna intressanta texten: DS

2 kommentarer:

  1. Hej Jonas! Bra att du visar engagemang i dessa viktiga frågor. Att bildbyråernas (läs vårt) agerande är orsaken till att klubben fått för sig att införa fotokontrakt kallar jag ett faktafel i mitt sms till dig. Det kanske är fel benämning? Hur som helst, den verkliga orsaken att avtalet uppstod är att presschefen i klubben, ”Biffen”, fått all inspiration till detta från Gettys CHL-avtal. Det medgav han för mig under ett telefonsamtal, där jag försökte få honom att förstå att bilder faktiskt kostar pengar och att det bedrövliga fotoavtalet var en usel idé. När det gäller den olyckliga klausulen i avtalet med SHL, som ger oss ensamrätt till mål- och takkameror så kommer vi, som jag meddelat dig tidigare, att försöka förhandla bort den ensamrätten till nästa säsong. Vi arbetar också aktivt med att förbättra alla fotografers arbetsförhållanden på arenorna där vi för långt gångna diskussioner med SHLs VD Jörgen Lindgren om förbättrade fotopositioner på SHL-arenorna, bl a fotohål i plexiglas. I bästa fall har vi en eller ett par testarenor klara redan under denna säsongen. Dessa fotopositioner kommer givetvis att bli tillgängliga för alla fotografer på SHL-arenorna. MVH Niklas

    SvaraRadera
  2. För mig är diskussionen om kontrakt generell och jag ser en fara i alla de kontrakt som knyts.
    Oavsett om det handlar om stora kontrakt med hela SHL eller kontrakt där enskilda fotografer fotograferar gratis mot att de får titta på matcherna.
    Dels för att det inte är oberoende bildjournalistik när man ska bevaka dem man har kontrakt med och dels för att man tillskriver sig bättre fotopositioner (dvs försämrar för andra fotografer).

    LHCs förslag är ju borta men i vardagen så finns ett antal andra kontrakt utanför hockeyn där vi vanliga bildjournalister inte får jobba fritt.
    Det kan gälla takmonteringar på fotboll, specialpositioner på fotbollslandskamper eller att man som jag och några andra fotografer blir hindrade att komma fram till mållinjen vid ett vanligt skid-SM ”för där ska bara RFs fotograf stå”.

    Mvh Jonas

    SvaraRadera