torsdag 20 juni 2013

Fyra år igen.


Idag fyller dottern P fyra år.



























Tårta på sängen och presenter i massor garanterar att det blir en fin dag i Värmländska sommarstugan.
Minns tydligt en varm sommarkväll när jag var i samma ålder och tremänningarna för första gången bjöd över mig för att fiska. Metspöt var en björkvidja med enkel krok och kvällen slutade i succe med en brax och en abborre.
Den kvällen förändrade mitt liv och under år fanns det bara fiske i mitt huvud och då menar jag enbart fiske…
Somrarna var fyllda av fiske och jakten efter nya fiskeplatser, tillverkning av fiskeprylar och tävlingar inom fiske.
Kommer speciellt ihåg lyckan när vi insåg att högarna av hästskit vid travbanan också innehöll mängder av maskar och att odla fluglarver i döda fiskar blev snabbt en favorit.
Hur vi luktade efter dessa äventyr vill jag inte ens tänka på och stackars mamma fick utså allt från förstörda byxor till fluglarver i kylskåpet…

Idag är det bara tårtor i kylskåpet men huvudet är fortfarande fyllt med fiske.
Inte enbart fiske men när denna tiden på året kommer så är jag svår.
Sover oroligt och längtar till älven.
Om bara timmar fyller jag bilen med utrustning värd hundratusen och åker till Norge.
De viktigaste fiskeprylarna tillverkar jag fortfarande själv och drömmen är en enkel krok och ett vackert fiskevatten.

Då blir jag fyra år igen.

Lite mer än fyra år       Foto:Gunnar Lindkvist

1 kommentar:

  1. Jag minns mina egna timmar vid Svartån i Västerås. Varje dag efter skolan åkte jag dit, ner med keepnet i vattnet, mäska och ut med flötet. Jag förstår att du blev förtrollad. Det är kul med fiske. Lycka till i Norge!

    SvaraRadera