lördag 5 januari 2013

Tävla

Sitter sedan någon timme i ett lugnt hus och skriver bildtexter till några av mina tävlingsbidrag.
Nördigt, inskränkt och omöjligt att tävla i bilder är några av de åsikter jag fått höra om viljan att just tävla i bilder.
Visst är det omöjligt att göra en bildtävling så att alla blir nöjda men för mig är tävlandet mycket viktigare än så. Tävlingen/ tävlingarna ger mig ett jättebra chans att åtminstone en gång per år gå igenom mitt bildmatrial och summera.
Göra färdigt och verkligen kolla hur bra det blev.
Strunta i vad som ligger bakom, hur mycket eller lite hjälp man fått av andra till just dessa bilderna och bara koncentrera sig på att ta ut det bästa av det man gjort.
Denna processen är för mig det optimala lärandet.
Jag har aldrig gått en fotoutbildning men alltid haft de bästa fotograferna och vännerna runt mina bilder.
De har sagt bu och bä, hejjat på men framförallt sagt till mig när jag kan bättre.
Sett bilderna på ett nytt sätt och ifrågasatt.
Inspirerat och visat att vi kan.

För någon dag sedan fick jag den där riktiga magkänslan för några bilder som jag såg och att få den där starka känslan för några bilder är värt hela mödan.
Det ger mig gnistan att fotografera ännu mera, jobba ännu hårdare i jakten på bra bilder och utveckla mig ännu mera.
Då spelar det inte ens någon roll att det var en annan fotografs bilder som gav mig magkänslan.
Och vore det inte för tävlingarnas skull så hade jag aldrig fått se dessa bilder.

Därför gillar jag bildtävlingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar